تبلیغات
بحارالانوار - یک مناظره خواندنی
بحارالانوار
پیامبر(ص): اولین کسی که به بهشت داخل می شود فاطمه (س) است.
سه شنبه 10 مرداد 1391 :: نویسنده : مصطفی دهقان نژاد
ماءمون پس از آنكه دخترش ام الفضل را به امام جواد علیه السلام تزویج كرد، در یكى از روزها مجلس بزرگى تشكیل یافته بود، خود ماءمون و حضرت جواد علیه السلام و یحیى بن اكثم و عده بسیارى از اهل تسنن در آنجا حضور داشتند، یحیى بن اكثم مساءله حساسى را پیش آورد و به امام جواد علیه السلام گفت :
یابن رسول الله ! روایت شده است كه جبرئیل امین بر پیامبر خدا نازل شده و گفت :
.......
ماءمون پس از آنكه دخترش ام الفضل را به امام جواد علیه السلام تزویج كرد، در یكى از روزها مجلس بزرگى تشكیل یافته بود، خود ماءمون و حضرت جواد علیه السلام و یحیى بن اكثم و عده بسیارى از اهل تسنن در آنجا حضور داشتند، یحیى بن اكثم مساءله حساسى را پیش آورد و به امام جواد علیه السلام گفت :
یابن رسول الله ! روایت شده است كه جبرئیل امین بر پیامبر خدا نازل شده و گفت :
یا محمد! پروردگارت سلام مى رساند و مى گوید:
من از ابوبكر راضى هستم از ابوبكر سؤال كن ببین آیا او هم از من راضى هست یا نه ؟
آیا نظر شما درباره این روایت مشهور چیست و چه مى گویید؟
امام جواد علیه السلام فرمود:
من فضیلت ابوبكر را انكار نمى كنم ولى كسى كه این خبر را نقل مى كند باید خبر دیگرى را كه رسول خدا صلى الله علیه و آله در حجة الوداع بیان نمود در نظر داشته باشد كه پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
كسانى كه بر من دروغ مى بندند زیاد شده اند و بعد از من نیز زیاد خواهند شد و هر كس عمدا بر من دروغ بندد جایگاه او در آتش خواهد بود. بنابراین هرگاه حدیثى از من نقل شد آن را با كتاب خدا (قرآن ) و سنت (دستورات ) من مقایسه كنید، هر كدام كه موافق كتاب خدا و سنت من بود قبولش ‍ كنید.
هر كدام مخالف كتاب خدا و سنت من بود ردش نمایید.
سپس امام جواد علیه السلام فرمود:
این روایت (درباره ابوبكر) موافق كتاب خدا نیست . زیرا خداوند مى فرماید:
ما انسان را آفریدیم و از رازهاى درون او آگاهیم و ما از رگ گردن به او نزدیكتریم .(78)
آیا خداوند نمى دانست ابوبكر از او راضى است یا راضى نیست تا آن را به وسیله جبرئیل از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بپرسد؟ این عقلا محال است .
باز یحیى بن اكثم گفت :
روایت كرده اند كه ابوبكر و عمر در زمین ، همانند جبرئیل و میكائیل در آسمان است . آیا این سخن درست است ؟
امام جواد علیه السلام فرمود: این خبر نیز محل تاءمل است ، باید درباره آن دقت نمود، زیر جبرئیل و میكائیل دو ملك مقرب درگاه خداوند هستند، كه هرگز گناه نكرده اند و لحظه اى از طاعت پروردگار خارج نشده اند، و حال آنكه ابوبكر و عمر مشرك بودند اگر چه پس از ظهور اسلام مسلمان شدند اما بیشتر عمرشان را در شرك و بت پرستى سپرى كرده اند، بنابراین محال است خداوند ابوبكر و عمر را به جبرئیل و میكائیل تشبیه كند! و آنها را با دو ملك مقرب برابر و همسان بداند.
یحیى گفت :
روایت شده است كه ابوبكر و عمر، سروران پیران بهشتند. نظر شما در این باره چیست ؟ آیا این روایت درست است ؟
امام جواد علیه السلام فرمود:
این روایت نیز محال است درست باشد. زیرا بهشتیان همگى جوانند و در میان آنها پیرى وجود ندارد (تا ابوبكر و عمر سرور آنان باشد) این خبر را بنى امیه ، در مقابل روایتى كه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله درباره حسن و حسین فرمود: (حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند) جعل كرده اند.
یحیى بن اكثم گفت :
روایت شده است كه عمر بن خطاب چراغ اهل بهشت است .
امام علیه السلام فرمود:
این خبر نیز از محالات است . زیرا در بهشت فرشتگان مقرب خدا، حضرت آدم و حضرت محمد صلى الله علیه و آله و همه انبیا و فرستادگان حضور دارند، بهشت با نور آنان روشن نمى شود تا با نور عمر روشن گردد. (بهشت تاریك نیست تا نیازى به چراغ داشته باشد، همیشه روشن است .)
یحیى گفت :
روایت شده است سكینه از زبان عمر سخن مى گوید.
حضرت فرمود:
من منكر فضل ابوبكر نیستم با اینكه ابوبكر بهتر از عمر بود بالاى منبر مى گفت :
من شیطانى دارم كه گه گاهى بر من مسلط مى شود و هر وقت دیدید از راه راست منحرف شدم مرا به راه راست بیاورید.
یحیى گفت :
روایت شده است كه پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود:
اگر من پیامبر نمى شدم حتما عمر پیامبر مى شد.
امام علیه السلام فرمود:
قرآن كریم از این حدیث ، راست تر است ، خداوند در قرآن مى فرماید: به یاد آور هنگامى را كه از پیامبران پیمان گرفتیم و از تو و نوح ...(79)
از این آیه به روشنى معلوم مى شود كه خداوند از پیغمبران پیمان گرفته است ، چگونه ممكن است پیمان خود را تغییر دهد؟ (به جاى محمد صلى الله علیه و آله عمر را پیغمبر كند) افزون بر این هیچكدام از پیامبران به قدر یك چشم بر هم زدن به خدا شریك قایل نشده اند. چگونه خداوند كسى را به رسالت مبعوث مى كند كه بیشترین عمر خود را در شرك و كفر سپرى كرده است ؟ و نیز پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله مى فرماید:
من پیامبر بودم در حالى كه آدم میان روح و جسم بود.(80) (آفریده نشده بود.)
یحیى بن اكثم گفت :
روایت شده است كه پیغمبر فرمود:
هیچوقت وحى از من قطع نشد مگر اینكه خیال كردم كه بر خاندان خطاب (پدر عمر) نازل گشته است . (مقام رسالت از من به آنها منتقل شده است .)
امام جواد علیه السلام فرمود:
این هم محال است ، زیرا ممكن نیست پیغمبر در رسالت خود شك كند. خداوند مى فرماید:
خداوند از فرشتگان و انسانها پیغمبرانى انتخاب مى كند.(81) لذا چگونه ممكن است نبوت از كسى كه خدا او را برگزیده ، به كسى كه به خدا مشرك بوده ، منتقل شود (تا پیغمبر در نبوت خود شك و تردید داشته باشد.)
یحیى گفت :
پیامبر صلى الله علیه و آله فرموده است :
اگر عذاب نازل مى شد، كسى جز عمر از آن نجات نمى یافت .
امام جواد علیه السلام فرمود:
این هم محال است ، زیرا پیغمبر اسلام مى فرماید:
خداوند آنان را (ملتى را) عذاب نمى كند مادامى كه تو در میان آنها هستى و نیز مادامى كه استغفار مى كنند خدا عذابشان نمى كند.(82)
در اینجا یحیى بن اكثم كاملا در برابر امام درمانده و ناتوان شد و همه بزرگان اهل سنت آشكارا دیدند كه چگونه امام جواد علیه السلام با همه خرد سالى (83) به پرسشهاى قاضى بزرگ شهر بغداد جواب داد و شگفت تر اینكه قاضى از پاسخ به سؤالات امام فرو ماند.(84)



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 11 خرداد 1392 01:27 ب.ظ
اینم قشنگ بود آفرین.سعی کن از این مناظره ها بیشتر بذاری ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

سلام این وبلاگ ک الان مشاهده میکنید سعی داره شما رو هر چه بیشتر با کتاب خواندنی و اموزنده بحارالانوار اشنا کنه.
ازتون ممنون میشم نظرتونو راجبه این وبلاگ برام بنویسین...
ممنون از همه...
nice to meet you all
مدیر وبلاگ : مصطفی دهقان نژاد
نظرسنجی
در مورد این وبلاگ چه نظری دارید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
بحارالانوار